Kirjailijoita ja taiteilijoita

Sääksmäki on kuuluisa sekä omista että täällä työskennelleistä kirjailijoista ja taiteilijoista. Taiteemme suuria mestareita liittyy Sääksmäkeen enemmän kuin mihinkään muuhun maamme maalaispitäjään. Erinomaisen katsauksen Sääksmäkeen kulttuuriseutuna esittää Annamaija Kuuliala kirjoissaan, joista kaksi ensimmäistä on lainannut nimensä Eino Leinon Sibelius-runon alkusäkeistä:

Varrella Sääksmäen vienojen vesien,
hohteessa menneiden, kauniiden kesien,
vuorella pyhällä miettivi mies,
silmässä säkene, rinnassa lies.
Leirivalkeat, 1917

Annamaija Kuuliala: Varrella Sääksmäen vienojen vesien. Kirjoja ja kirjailijoita Sääksmäeltä. Sääksmäki-seura 1988. 116 sivua.
Kirjassa esitellään mm. seuraavat Sääksmäella asuneet tai toimineet kirjailijat, taiteilijat ja tiedemiehet: Hartwig Speitz, Emil Nervander, Kaarlo Bergbom, Severi Nuormaa, A.V.Koskimies, Eino Leino, Kasimir Leino, Paavo Cajander, Gustaf von Numers, Jean Sibelius, Toivo Lyy, Teuvo Pakkala, Uno Harva, Alma Söderhjelm, Larin-Kyösti, Bertel Gripenberg, Jalmari Finne, Viljo Kojo, Joel Lehtonen, Aaro Hellaakoski, Martti Rapola, Naemi Levas, Hilda Huntuvuori, Vilho Siivola, J.K.Klemola, Irja Klemola, Lauri Pohjanpää, Helena Anhava, Tuomas Anhava, Lauri Haarla, Yrjö Suomalainen, Kari Suomalainen, Matti Kurjensaari, Lippe Suomalainen, Mielikki Ivalo, Mauri Sariola, Satu Koskimies, Matti Paloheimo, Maini Palosuo, Ludvig Munsterhjelm, Jukka Tyrkkö, Helge Ukkola, Eino Jutikkala, L.A.Puntila, Viljo-Kustaa Kuuliala ja K.E.Kivirikko.

Annamaija Kuuliala: Hohteessa menneiden kauniiden kesien. Taidetta ja taiteilijoita Sääksmäeltä. Sääksmäki-seura 1992. 148 sivua.
Kirjassa esitellään mm. seuraavat taiteilijat: Magnus von Wright, R.W.Ekman, Matilda Wahlroos-Gallén, Hanna Rönnberg, Akseli Gallen-Kallela, Emil Wikström, Vilho Sjöström, Kari Suomalainen, Oskari Jauhiainen, Aukusti Veuro, Emil Halonen, Pekka Halonen, V.Rich.Rautalin, Wäinö Aaltonen, Aarre Aaltonen, Evert Porila, Kalle Carlstedt, Mikko Carlstedt, Kerstin Carlstedt, Ilmari Aalto, Carl Wilhelms, Viljo Kojo, Tyko Sallinen, Gösta Diehl, Uuno Eskola, Mikko Oinonen, Jaakko Veuro, Elias Ilkka, Albert Gebhard, Eemu Myntti, Onni Oja ja Klaus Kalima.

Annamaija Kuuliala: Sydämeen piiloutunut mennyt aika. Elämää ja ihmisiä Sääksmäen Rapolassa. Omakustanne. 152 sivua.
Rapolan kartanon henkilö- ja sukuhistoriaa. Mukana mm. kuvauksia Axel Gallénin ja Mary Slöörin ajasta Rapolassa. Kirjan nimi on sitaatti Martti Rapolan teoksesta Vaarin maisema.